Eletään parhaillaan vuoden synkintä aikaa – valo on vähissä ja koronavirus jyllää voimakkaasti, ei pelkästään Helsingin seudulla, vaan omassa Keski-Suomessakin. Kokouksia pidetään yleensä etänä ja vähintään hybridinä, tapaamisia ystävien ja jopa sukulaisten kanssa on vähennetty minimiin, baareihin ei oikein uskalla mennä. Kuitenkin rokotteen ja pidempien kevättalven päivien myötä herää toivoo paremmista ajoista. Monille ei varmasti tule heti mieleen, että vuodenvaihteen jälkeen ei jää kuin kolme ja puoli kuukautta ennen kuin suomalaiset lähtevät taas vaaliuurnille valitsemaan uusia kunnanvaltuutettuja.
Kuntavaalien läpivienti näin poikkeuksellisissa oloissa asettaa sekä viranomaisille että puolueille suuria haasteita. Äänestäjinä olemme tottuneet näkemään vaalitelttoja sekä laumoittain innokkaita ehdokkaita kävelykadulla ja markettien pihoissa, rantabannerit liehuvat, lupauksia annetaan, nenään kantautuu hernekeiton lempeä tuoksu ja kahvia saa miltei joka kulmasta. Mutta ei tällä kerralla. Ehdokkaiden hankinta on puolueelle kuin puolueelle selkeästi vaikeampaa kuin neljä vuotta sitten. Moni puolue on sekä teettänyt videoita että ostanut lehti- ja radiomainontaa terästämään omia värväyspyrkimyksiään.
Jyväskylässä sosialidemokraatit ovat nostaneet parrasvaloihin ennakkoluulottomasti nuoria ehdokkaita ja nousevia kykyjä. Puolueen rekryvideot ovat pyörineet jo kuukauden verran Facebookissa ja kampanja jatkuu tammikuun puoliväliin asti mtv.fi -palvelussa. Kun mahdollisuuksia asioida kasvokkain äänestäjien kanssa tulee olemaan selkeästi vähemmän kuin normaalisti, sähköisen kampanjoinnin merkitys korostuu entistä enemmän. Ehdokkaalle ystävien ja työkavereitten äänten varmistaminen on aina ykkösprioriteetti, mutta lähipiirin ulkopuolella runsaan näkyvyyden saaminen on perinteisesti hyvin haasteellista. Se vaatii yleensä sekä taitoa että sopivan paksua lompsaa.
Haastavista lähtökohdista huolimatta en usko, että näissä vaaleissa raha on ratkaiseva tekijä. Sen sijaan kyky tiedostaa ja käyttää verkon tarjoamia mahdollisuuksia on tuiki tärkeää. Lähikuukausina tulemme näkemään mitä erilaisimpia sähköisen kampanjoinnin oivalluksia. Veikkaan, että Instagram ja etenkin podcastit tekevät nyt läpimurron suomalaisessa poliittisessa viestinnässä.